Sandra had training schema's opgesteld voor een goede effectieve trainings opbouw. Begin mei 3 dagen trainen in Limburg onder begeleiding van SportmetHart. En als laatste nog een dag met Sandra alle mogelijk rondjes om de Posbank en andere heuveltje in de beurt beklommen. Precies als ze is moet er ook gesleuteld worden aan de fiets, zadel moest omhoog! Aan de voorbereiding kan het niet liggen, al had ik toch liever nog wat meer kilometers in de benen willen hebben. We zien het wel.... Op zondag 31 mei naar Mommerion 5 km van Bedion. Onze ploegleider Henk had een programma gemaakt voor iedere dag en met als slot de cyclosportive Grandfondo Mont Ventoux op zaterdag 5 juni.

Dag 1
wat rond fietsen in de omgeving en wennen aan het klimmen met in het achterhoofd morgen vanuit Bedion de MT beklimmen!  Het fietst toch weer anders dan het vlakke Friesland en 32 graden is ook even wat anders dan de gemiddelde 12 graden in het voorseizoen.

Dag 2
rustig peddelen naar Bedion, bakje koffie op het terras en daarna de start van de 21 km klimmen naar de top op 1911 meter. Deze klim staat bekend als de "officiele" en lastigste klim naar de top en dan met name de eerste 14 km in het bos tot aan Le Chalet Reynard, vanaf daar wordt het kaal en zie je af en toe de top. In het bos na een kilometer of 9 kreeg ik in mijn linker been kramp, even stoppen en wat schudden en weer verder. Kort daarna weer kramp en vervolgens in het rechter been. Zo enkele km gefietst met kramp links en dan weer rechts en je kan het al raden, ja in beide benen kramp. Fietsen ging niet meer echt van harte. Inmiddels had ik al zo'n 17 a 18 km gefietst en dacht de top ga ik halen! Eenmaal boven was een goed voldaan gevoel. MAAR WAAROM had ik kramp gekregen.? s'Avonds contact met de personal training/coach, advies van Sandra: zadel nog een klein stukje hoger en veel meer water drinken en al beginnen met water drinken tijdens het onbijt of voor de fietstocht.

Dag 3
toch maar een rustdag genomen. Alleen even ongeveer 35 km gefietst zonder beklimmingen om de spieren los te fietsen.

Dag 4
wederom de Mont Ventoux maar nu vanuit Sault. Tot aan Chalet Raynard een heel mooie easy klim, dit ging prima.Vanaf het chalet is de beklimming het zelfde als Bedion dus dat was bekend van dag 1. Ten opzichte van de eerste keer ging het dit keer heel goed en de gehele beklimming geen kramp gehad en stond nu weer op de top maar deze keer was het een makkie vergeleken met de eerste keer.

Dag 5
rust dag om startkaarten op te halen voor de tocht van zaterdag met wederom een klim van de Mont Ventoux, maar dan vanuit Malaucene.

Dag 6
zaterdag vroeg op en met de auto naar de startplaats Beaumes de Venise. Voordat de beklimming van de Mont Ventoux begon had ik al 700 hoogtemeters gemaakt met kleine stukjes van 15%. Uiteindelijk vond ik dit de mooiste beklimming door de uitzichten en het gelijkmatige stijgingspercentage. Boven op de kaleberg was ik best trots op mij zelf, toch weer geflikt......

CONCLUSIE: effectief en functioneel trainen met goede adviezen en tips hebben de 3 beklimmingen een stuk gemakkelijker gemaakt en geeft een hoop vertrouwen, Sandra bedankt!!