Met een bakstaag windje van z'n 4 bft met vlagen van 5 was er letterlijk geen vuiltje aan de lucht. Vlak nadat we het paard van Marken waren gepasseerd was er een luide knal met een plotselinge koers wijziging als gevolg. Ik schoot overeind om het stuur te pakken om de zeilboot weer op koers te brengen, echter dit gaf geen enkel resultaat. Het stuur kon ik wel honderd slagen in het rond draaien, dus geen ketting verbrinding met het roer! Actie: fok en grootzeil inrollen en vervolgens het anker uit gegooid om rust te creeren en na te drenken over de vervolg stappen.
De noodhelmstok opgezocht en gemonteerd, maar dit was erg zwaar om te sturen. Gaf wel aan dat het roer nog gewoon onder de zeilboot hing, ook niet onbelangrijk. Conclusie laten we de KNRM maar vragen om assisistentie. Volgende probleem geen enkele reactie op de marifoon, hoe kon dat nauw? Gelukkig nog een gsm en daarmee de kustwacht opgebeld. Zij sturen een reddingsboot vanaf Marken en gaven direcht een waarschuwing dat de "commerciele reddingsboten" er eerder zou zijn! De KNRM wilde ook zekerheid dat ze niet voor niets gaan uitvaren. Hun vrijwilligers moeten eerst van het werk komen en kunnen daarna pas uitvaren. De commerciele reddingsboten liggen klaar en vangen de marifoon berichten op en sjessen dan direct weg en zullen dus altijd eerder arriveren dan de KNRM.

En ja hoor na een minuut of 20 komt er een boot op volle snelheid richting ons schip varen, dit zijn de "commerciele". Gaan naast de boot liggen en wel aan die kant dat wij geen 2e boot kunnen zien aankomen. Willen ons overtuigen dat zij zonder kosten etc. ons willen verslepen naar een williekeurige haven. Zijn erg opdringerig en na veel pogingen geven ze toch de moed op, maar melden nog wel even dat zij ook benzine kosten hebben gemaakt, waarop ik uit ergernis zeg "heb ik jullie dan uitgenodigd?".
Even later zien we ook de KNRM aankomen, zij liggen een sleepverbinding aan en spreken af dat we naar Volemdam worden gesleept. Dit doorgebeld aan Flevosailing, zodat Jacques met materiaal daar heen kan rijden om de ketting te vervangen. s'Aonds lekker uit eten en de volgende dag lekker terug gezeild naar Lelystad. Weer een avonteur dat goed afloopt.